ORAC?

Wat is ORAC?
Een methode om de antioxidant waarde van voeding uit te drukken is de ORAC-waarde. ORAC staat voor Oxygen Radical Absorbance Capaciteit (zuurstof radicale absorptie capaciteit). Dit is de potentiële kracht en mogelijkheid om vrije radicalenactiviteit en schade te neutraliseren. Antioxidanten helpen het lichaam om vrije radicalen aan te pakken voordat ze schade kunnen aanrichten aan de organen. Het is dus belangrijk om voor een dagelijkse aanvoer in uw voeding te zorgen.

Wat is een antioxidant en wat doet het?
Om te begrijpen wat de ORAC-waarde nu precies inhoudt is het belangrijk om te weten wat een antioxidant is. Een antioxidant is een molecule die in staat is de oxidatie van andere moleculen af te remmen of te voorkomen. Oxidatie is een chemische reactie die elektronen transformeert van een substantie naar een oxiderende stof. Bij deze oxidatiereacties komen vrije radicalen los. Bijv. Een appel met een hap eruit, wordt snel bruin. Dat betekent dat het oxidatieproces is begonnen doordat er nu zuurstof bij is gekomen. Druppelen wij een beetje citroensap over de appel heen, dan duurt het veel langer voordat de appel bruin kleurt. De citroen is de anti-oxidant. (Tegen het “roesten”)

Wat is een vrije radicaal en wat doet het?
Vrije radicalen zijn de zogenaamde bijproducten van de normale stofwisseling. Bij het omzetten van eiwitten, bij de celdeling, bij het produceren van energie, kortom bij alle processen nodig om het lichaam aan de gang te houden, wordt zuurstof verbruikt en komen in meer of mindere mate vrije radicalen vrij. Deze vrije radicalen kun je zien als relatief onvermijdelijk. Een vrije radicaal is een atoom of molecuul met een nog ongebruikte bindingsmogelijkheid. Die ongebruikte bindingsmogelijkheden kun je zien als een soort haken die zich graag ergens aan vastgrijpen. Ze beschadigen andere moleculen doordat ze er met hun haken elektronen uit lostrekken. Vrije radicalen worden dan ook wel biochemische terroristen genoemd. Dirty Harry’s.

Slechte omgeving en ongezonde levensstijl
Een andere oorzaak van het ontstaan van vrije radicalen is onze omgeving: straling, luchtvervuiling, geneesmiddelen, achtergebleven bestrijdingsmiddelen op voedsel, zware inspanningen, alcoholgebruik, stress, zware metalen enzovoorts. Bij het verwerken van en omgaan met al deze invloeden produceert het lichaam (als bijproduct) ook vrije radicalen. Deze vrije radicalen kun je zien als relatief vermijdbaar; je hoeft tenslotte geen grote hoeveelheden alcohol te gebruiken en je kunt ook biologische aardappels eten.

Het anti-oxidatieve systeem
Gelukkig heeft het lichaam een zeer effectief systeem om de vrije radicalen af te vangen en ze onschadelijk te maken: het anti-oxidatieve systeem. Dit systeem voert zijn werk uit met behulp van anti-oxidanten. Een gedeelte van deze antioxidanten kan het lichaam zelf maken, een gedeelte moet echter beslist uit de voeding komen. Het is hier waarbij de ORAC-waarden tabel een leidraad kan zijn in de keuzes van je voeding. Je wilt immers zo snel mogelijk van die vrije radicalen afkomen?

Hoeveel ORAC-waarde heb je nodig.
Ongeveer 3500 ORAC-waarde zou je minimaal per dag binnen “moeten” krijgen. Hoe meer je binnenkrijgt des te minder het lichaam gaat oxideren. (Roesten)

En synthetische vitaminen, wat is daar de ORAC-waarde van?
Een synthetische vitamine is nagemaakt, het kan dus niet oxideren zoals een natuurlijke vitamine wel kan. Dus de ORAC-waarde is 0.

Felle kleuren, veel antioxidanten
Een “goede” orthomoleculaire therapeut zegt altijd: “zorg dat je alle kleuren binnen krijgt” Waarom? Met name voeding met felle kleuren (pigmenten) bevatten veel antioxidanten. Boven de 150.000 zit kruidnagel, kaneel, geelwortel en oregano. Verder hebben met name noten, kruiden, bessen en cacao zeer hoge waardes. Doe hier uw voordeel mee: gebruik zoveel mogelijk verse kruiden in uw maaltijden.

Onderstaande lijst is dus een andere manier om hier via de radicale zuurstofopnamecapaciteit ook eens naar te kijken.

Produkt

ORAC waarde per 100 gram

Agave (gedroogd)

7.274

Ananas

385

Appels (gedroogd)

6.681

Appels – Fuji

2.589

Appels – Gala

2.828

Appels – Golden Delicious

2.670

Appels – Granny Smith

3.898

Appels – Red Delicious

2.936

Abrikozen

1.115

Artichok (gekookt)

9.416

Asperge

2.150

Aubergine, rauw

933

Aubergine, gekookt

245

Avocado

1.933

Banaan

879

Basilicum (vers)

4.805

Basilicum (gedroogd)

67.556

Bonen, zwart, rauw

8.040

Bonen, kidney, rauw

8.459

Bonen, lima, rauw

243

Bieten, Rood, rauw

1.767

Bessen, zwarte

5.347

Bessen, blauwe

6.552

Bleekselderij, rauw

497

Bloemkool, rauw

829

Bloemkool, gekookt

620

Brood, roggebrood

1.963

Brood, 7 granen

1.421

Broccoli, rauw

1362

Broccoli, gekookt

2.386

Cacao poeder, ongezoet

80.933

Cashewnoten

1.948

Chili poeder

23.636

Chocolade, puur

20.823

Citroensap

1.225

Cranberries, rauw

9.584

Dadels, Medjool

3.895

Frambozen

4.882

Geelwortel

159.277

Gember, rauw

14.840

Grapefruit

1.548

Kersen

3.365

Kiwi

882

Kiwi, gold

1.210

Kaneel

267.536

Knoflook, rauw

5.346

Knoflookpoeder

6.665

Komkommer

214

Koriander, rauw

5141

Kruidnagel

314.446

Kruisbessen

3.277

Linzen, rauw

7.282

Mandarijnen

1.620

Mango

1.002

Noten, para

1.419

Noten, macademia

1.695

Noten, amandelen

4.454

Noten, pistache

7.983

Noten, hazelnoten

9.645

Noten, walnoten

13.541

Noten, pecan

17.940

Olijfolie

1.150

Oregano, vers

13.970

Oregano poeder

200.129

Paprika poeder

17.919

Peer

1.814

Pepermunt, vers

13.978

Pepers, groen

615

Pepers, oranje

984

Pepers, rood

847

Peper, zwart, poeder

27.618

Pinda’s, rauw

3.166

Pruimen, gedroogd

6.552

Rode wijn

3.873

Rozijnen

3.037

Sinasappels, navels

1.819

Sla, ijsberg

438

Sla, rood

2.380

Sla, groen

1.447

Sorghum, bran (negergierst)

100.800

Tijm, vers

27.426

Tomaat, vers

546

Uien,rauw

1.034

Uien, rood, rauw

1.521

Vijgen

3.383

Vlierbessen

14.697

Wijn, rood

3.873

Wijn, wit

392

Wortels baby, rauw

436

Wortels, gekookt

317

Wortels, rauw

666

(Bronnen: www.ayu.nl ,  USDA government (Helaas is de pagina verwijderd))