Stress tips

Voel jij je down, gestrest, neerslachtig? Je bent zeker niet de enige. De coronacrisis en de lockdown in de winter hebben een behoorlijke negatieve invloed op onze geestelijke gezondheid. Uit onderzoek blijkt de lockdown bij 10% van de mensen depressie, stress en somberheid aan te jagen. Hieronder een aantal tips tegen deze vervelende gevoelens.

1. Omdenken

Er is ons een hoop ontzegd en het is verleidelijk te focussen op alles wat niet meer mag en anders is, maar maakt dat je blijer? Het antwoord is nee. Probeer je gedachten om te draaien en te denken aan alles wat je nog wel hebt en alles wat nog wel kan. Hoe klein het ook is. Schrijf elke ochtend of avond drie dingen op waar je dankbaar voor bent, het werkt echt! Hoe naar de situatie ook is, er is áltijd iets om dankbaar voor te zijn. Blijf werken aan je mindset.

Meer tips ontvangen

 

2. Buitenlucht

Hoogstwaarschijnlijk werk je thuis dus je hoeft de deur in principe niet uit. Als het dan ook nog koud en donker is buiten is het verleidelijk om binnen te blijven, maar probeer echt elke dag even een frisse neus te halen. Het huis uit, in beweging en zuurstof!

3. Move!

Wandelen, rennen, fietsen, dansen, springen, stretchen, traplopen, klimmen, tillen… Wat het ook is, kom in beweging. Gooi die hartslag omhoog en zorg dat je zweet. Tijdens lichamelijke inspanning maak je endorfine (gelukshormoon) aan en dat werkt perfect tegen stress. Het voorkomt bijvoorbeeld ook dat er cortisol (stresshormoon) wordt aangemaakt.

4. Plezier maken

Hoe ernstig, vervelend of uitzichtloos een situatie ook mag zijn, maak ruimte voor plezier. Maak een grapje met vrienden of zet een comedy of cabaretshow op. Bij lachen komt endorfine vrij en maakt je lichaam serotonine en dopamine aan, die als antidepressiva werken. Doe ook regelmatig iets leuks. Jij bent de enige die jouw leven leuk kan maken, niemand gaat het voor je doen. Laat alles even voor wat het is en ga doen waar jij blij van wordt. Vervang het woord ‘moeten’ door ‘ik wil graag’ en je komt er snel genoeg achter wat kunt schrappen, waardoor je ruimte maakt voor waar je wél blij van wordt.

5. Gezond eten

Bij alles wat je in je mond stopt kun je denken: draagt dit bij aan mijn gezondheid of juist niet? Onbewerkt en voedzaam eten, weinig suiker en alcohol, veel vezels en voldoende vetten en eiwitten helpen bij gezonde darmen en dit zorgt weer voor een betere gemoedstoestand door de connectie tussen darmen en hersenen. Daarbij helpt gezonde energie ook bij het hebben van meer energie en ook dat is van belang bij lekker in je vel zitten.

6. Structuur

We werken thuis, eten thuis, ontspannen thuis, slapen thuis, leven thuis… Werk en privé lopen door elkaar heen en alle dagen lijken op elkaar. De mens gaat slecht op een sleur en goed op structuur dus zorg ervoor dat je ruimtes en momenten afbakent. Meer tips over gezond thuiswerken?

7. Mediteren

Dat mediteren een positief effect heeft op de gezondheid mag bekend zijn. Het helpt tegen stress maar ook bij depressieve gevoelens. Hoe? Door middel van mediteren leer je je gedachten vanaf een afstand te bekijken en je er niet direct mee te identificeren. Je gedachten bepalen namelijk je gevoel en door regelmatig te mediteren word je je hier steeds meer bewust van. Ben je een leek op meditatie gebied? Op Netflix vind je nu de Headspace Guide to Meditation.

8. Praten

Stop je gevoelens niet weg maar praat erover met je naasten, collega’s of professionals zoals een coach of therapeut. Het is belangrijk negatieve gevoelens niet te onderdrukken, maar te erkennen en de ruimte te geven. Het is vervolgens ook makkelijker ze te laten gaan en grote kans dat je je al beter voelt nadat je je hebt geuit. Vergeet niet dat alle gevoelens er mogen zijn, goed of slecht, dus wees alsjeblieft niet zo streng tegen jezelf. Jezelf veroordelen maakt het niet beter.

Meer tips ontvangen