Voeding

Puur! De beste voeding is vers, biologisch (GGO vrij) en zelf bereid, want dan weet je wat erin zit. Maak gebruik van verschillende kruiden om het gerecht op smaak te brengen. Géén pakjes, zakjes, kant-en-klaar maaltijden. Er zijn een aantal hele slechte E-nrs die je zeker wilt vermijden. Om te beginnen met de E621 smaakversterker (gistextract, vetsin, monoglutamaat, MSG, specerijen en nog meer benamingen hiervoor) deze toevoeging maakt de darmen kapot en zorgt ervoor dat je blijft eten, je raakt minder verzadigd.

Gluten. Gluten geven elasticiteit, luchtigheid en stevigheid aan brood, waardoor het interessant is om het meel zoveel mogelijk gluten te laten bevatten. Hierdoor is het traditionele tarwegewas ‘veredeld’ tot een gewas met extreem veel gluten (tot wel 80% van het totale eiwitgehalte). Traditionele tarwegewassen (ook spelt) bevatten een veel lager glutengehalte, omdat deze soorten niet zijn ‘veredeld’. Veel mensen zijn gevoelig voor gluten, maar weten dit niet. Probeer dus zo veel als mogelijk te variëren en zo min mogelijk gluten te eten. Hoe meer je eet van een product, des te groter de kans dat je er “later” minder goed tegen kunt. Steeds meer orthomoleculaire therapeuten, natuurdiëtisten ervaren dat het aantal mensen dat geen tarwe en andere granen verdraagt telkens groter wordt.

Zuivel. Koeienmelk bevat een melksuiker, lactose. Deze suiker kan een mens alleen (gedeeltelijk) afbreken in de eerste drie maanden van ons leven. Als een kleine baby dus. Daarna kan het lichaam niet meer de juiste enzymen aanmaken om het af te breken. Veel mensen hebben hier klachten door, maar weten niet dat het van de melk komt.

Meld je aan voor de nieuwsbrief. Ik stuur je elke maand nieuwe tips, recepten, inspiratie!